>> الصفحة الرئيسية >> علم النفس ,,,Psychology >> عصاب الرهاب Phobic disordes

          الأقسام الرئيسية

 مقالات دينيه ,,,Religious News مقالات دينيه ,,,Religious News
 مقالات علمية ,,,Scientific articles مقالات علمية ,,,Scientific articles
 مقالات سياسية ,,,ARTICLES مقالات سياسية ,,,ARTICLES
 مقالات أدبيه,,,News literary مقالات أدبيه,,,News literary
 مقالات ساخرة ,,,News cheek مقالات ساخرة ,,,News cheek
 مقالات منوعه ,,,Articles variety مقالات منوعه ,,,Articles variety
 من هنا وهناك From here and there من هنا وهناك From here and there
 وجه آخر ,,,In another وجه آخر ,,,In another
 علم النفس ,,,Psychology علم النفس ,,,Psychology
 في الطب In medicine .. في الطب In medicine ..
 أطيافهم,,,Shadows أطيافهم,,,Shadows
 من وحي الوزير ,,,Inspired by the minister من وحي الوزير ,,,Inspired by the minister
 سيرة كُتّابنا.. Biography of our book سيرة كُتّابنا.. Biography of our book
 د. عائض القرني D. Aeth Al-Qarni د. عائض القرني D. Aeth Al-Qarni
 د. عبدالله المغلوث D. Abdullah Mgluth د. عبدالله المغلوث D. Abdullah Mgluth
 د. سلمان العودة D. Salman Al-Ouda د. سلمان العودة D. Salman Al-Ouda
 د. محمد الرشيد D. Mohamed Rashid د. محمد الرشيد D. Mohamed Rashid
 جعفر عباس Jaafar Abbas جعفر عباس Jaafar Abbas
 راشد الفوزان Rashid Fawzaan راشد الفوزان Rashid Fawzaan
 طارق الحميد Tariq Hameed طارق الحميد Tariq Hameed
 د. سليمان التركي D. Solomon Al-turki د. سليمان التركي D. Solomon Al-turki
 تركي الدخيل Turki al-Dakhil تركي الدخيل Turki al-Dakhil
 محمد الرطيان Mohamed Alrtaian محمد الرطيان Mohamed Alrtaian
 عبدالله الجميلي Abdullah Al-Jumaili عبدالله الجميلي Abdullah Al-Jumaili
 ميسرة طاهر  Maisarh Taher ميسرة طاهر Maisarh Taher

          جديد المقالات

 زيدان.. المكتبة المتنقّلة! Zidane .. Mobile Library!
التاريخ 02/08/2011 زيدان.. المكتبة المتنقّلة! Zidane .. Mobile Library!
 جنون الظلمة… وإنسانية عليّ! Mad darkness ... and humanitarian!
التاريخ 02/08/2011 جنون الظلمة… وإنسانية عليّ! Mad darkness ... and humanitarian!
 أسرار بن لادن… عندما تنكشف! Secrets of bin Laden when exposed ...!
التاريخ 02/08/2011 أسرار بن لادن… عندما تنكشف! Secrets of bin Laden when exposed ...!
 قراءة للثورات بلا تحيز! Reading of revolutions without bias!
التاريخ 02/08/2011 قراءة للثورات بلا تحيز! Reading of revolutions without bias!
 استغلال الدين للقتل! The exploitation of religion to be killed!
التاريخ 02/08/2011 استغلال الدين للقتل! The exploitation of religion to be killed!
 

عصاب الرهاب Phobic disordes

عصاب الرهاب Phobic disordes



د . الأمين بخاري

للتبسيط يمكن تقسيمه لنوعين من الرهاب:

1/ الرهاب البسيط (Simple phobia)
هو حالة من القلق والخوف الشديد لدى التعرّض لمثير خارجي قد تصل لمرحلة الرعب أو الفزع مما يضطر المصاب تجنب ذلك المثير باستمرار. وهذه الحالة خارج سيطرة المصاب الذي يجد أحيانا حرجاً كبيراً عند تبرير أسباب خوفه، علماً بأن ما يثير رعبه لا يتناسب إطلاقاً مع حجم الاستجابة وليس منطقياً بأية صورة. و قد يكون هذا المثير حيواناً ككلب، أو عنصر من الطبيعة كالبرق، أو مكان ما كالمصعد.

بعض هذه المخاوف لا تؤثر تأثيراً كبيراً على حياة المصاب خاصة إذا ما كانت فرص المواجهة بعيدة، كالخوف من الثعابين، أو إمكانية تجنب المثير ، مثلاً السباحة. أما في حالة اضطراره يوميا المواجهة، قد يؤدي ذلك إلى بعض التعقيد في حياة المصاب العملية والاجتماعية.

بعض هذه المخاوف، مثلاً الخوف من الحيوانات أو من الغرباء، قد .يتكون في سن مبكرة. وقد تزول الحالة تلقائياً وبدون علاج، ولكن البعض، مثل الخوف من العواصف أو الرعد والبرق والأماكن العالية أو الضيقة أو المقفولة وركوب الطائرة، قد يبدأ متأخراً ويستمر إلى ما لا نهاية في حالة عدم تلقي العلاج المناسب.

أحد أسباب الرهاب " التعلم". مثلاً عند تعرض المصاب في سن مبكرة لتجربة مريرة، كمهاجمة كلب شرس. هذه التجربة وما ينتج عنها من رعب تكون لدى الطفل اعتقاد طفولي بأن كل الكلاب شرسة ومعتدية، ولذلك يعمد باستمرار على تجنبها مستقبلاً. وبنفس الطريقة يتولد رهاب أو الخوف من طبيب الأسنان ورؤية الدم والحقن بالإبر الطبية.

وقد يكون هذا التعلم" بالتقليد" كأن يشاهد الطفل والدته وهي تفزع عند مشاهدة عنكبوت فيتكون لديه انطباع أن العناكب خطيرة فيفزع عند مشاهدتها تشبها بوالدته.
أما عامل" الاستعداد الوراثي" فمهم كذلك لأنه قد يكون عدد من أفراد الأسرة الواحدة يعاني من الرهاب وإن اختلفت ألوانه.

المحللون النفسيون يعتقدون أن من بين الأسباب" الصراعات الداخلية" التي تتعلق بالرغبات والغرائز المكبوتة التي تولد توتراً داخلياً يعبر عنه بخوف خارجي. لذلك لا بد وأن يخضع المصاب ألي عملية تحليل نفسي لإماطة اللثام عن طبيعة الصراع، ومن ثم مساعدة المريض على أن يجد الحلول المناسبة لذلك الصراع لإنهائه وبالتالي التخلص من حالة الخوف المرتبطة به.

وقد يكون من بين الأسباب حادث ذو طبيعة مؤذية أو عنيفة "جنسيا أو بدنيا" منذ عهد الطفولة. أغلب الأحيان يقوم العقل بكبت ذكرى ذلك الحادث وإخفائها عن وعى الإنسان لتظل منسية. ولكن العواطف المرتبطة بالحادث تعاود الفرد من آن لآخر بدون معرفة السب

وفي هذه الأحوال يلجأ المعالج النفسي لأسلوب" النكوص الزمني" لإماطة اللثام عن ذلك الحادث وإفراغه من شحنته العاطفية لكي يخلص المريض من مخاوفه.


2/ الرهاب المعقد (Complex phobia)
هذا النوع من الرهاب مكون من عدة مخاوف متداخلة، علي عكس " الرهاب البسيط" الذي يتكون من الخوف من شيء واحد ومحدد. فلذلك تكون المعاناة أكبر والتخلص من المشكلة أصعب. ومن هذا النوع من الرهاب:

الرهاب الاجتماعي Social phobia
هذا النوع من الرهاب منتشر ويتعلق بأداء المصاب في بعض المواقف الاجتماعية عندما يكون محط أنظار الحضور وخاصة الغرباء. ويتمحور الخوف في أن يلاحظ الآخرون عليه أعراض قلقه من ارتجاف وتعرق، أو أن يتصرف بطريقة فيها إذلال وإحراج لنفسه. ولتوقعه حدوث ذلك يعمد الشخص على تجنب هذه المواقف باستمرار. وفي حالة اضطراره مواجهة الموقف فقد يتسبب ذلك له في كثير من المعانات النفسية.

من أهم هذه المواقف" التحدث في مكان عام". فحتى التفكير في الأمر يثير الهلع في نفس الشخص فيتصور نفسه أمام الجمع والكل يحدق في وجهه ويتوقع أن يشاهد وهو يرتجف وبتصبب منه العرق، ويتلعثم وتحتبس الكلمات في حلقه وتتوه المعلومة من ذاكرته. فلذلك يحاول جاهدا التخلص من الموقف باختلاق المعاذير. أما إذا أضطر للحديث، فسوف يعاني معاناة قاسية قد تجعله لا يفكر في تكرار التجربة مرة ثانية.

ومن تلك المواقف الاجتماعية كذلك، مخاطبة الرؤساء والمسئولين - تناول الطعام في مطعم- المشاركة في الاجتماعات أو الحفلات العامة، التحدث للغرباء، الوقوف عي المسرح، الخ.

بعض المرضى يشتكون فقط من حدوث النوبات في موقف محدد مثلاً التحدث في مكان عام، ولكن بالمقابل تجد البعض وهم يعانون من حدوث النوبات في مواقف اجتماعية متعددة وهذا ما يطلق عليه "الرهاب الاجتماعي المعمم". لذلك نسبة لتفاديهم جميع هذه المواقف مجتمعة تراهم ينطوون علي أنفسهم وقلما يشاركون في المناسبات الاجتماعية ويعزلون أنفسهم تماما عن الحياة الاجتماعية ويترتب على ذلك بالتالي شعورهم بفقدان الثقة في أنفسهم وتدني اعتبار أو صورة ذاتهم.

الخوف من الأماكن المفتوحة Agoraphobia
" رهاب الساح"
هو الخوف من أن تنتاب الشخص نوبة خوف أو فزع عندما يكون وحيداً خارج المنزل في مكان عام بحيث يصعب عليه الهرب أو قد يتصرف بطريقة مهينة أو محرجة نتيجة لأعراض شبيهة بتلك التي تحدث مع نوبات الفزع. فلذلك يتجنب الشخص الخروج وحيداً مؤثراً السلامة داخل المنزل أو يضطر لاصطحاب شخص للمساعدة وللاطمئنان في حالة حدوث أي طارئ.

ومن هذه الأماكن، أماكن التسوق أو التجمع الواسعة، واستعمال وسائل المواصلات العامة، كالحافلات والقطار. وفي بعض الأحيان قد تتعدد هذه الأماكن للدرجة التي يؤثر فيها المريض البقاء بصورة مستديمة في المنزل لا يبارحه إلا لضرورة قصوى.



المصدر : موقع العيادات النفسية




Terrorist gangs Phobic disordes



D. Secretary of Bukhara

Simplification can be apportioned to the two types of phobias:

1 / simple phobias (Simple phobia)
Is a state of severe anxiety and fear of exposure to external causes up to the stage of fear or panic forcing the patient is constantly avoided. This situation is outside the control of the injured, who sometimes finds considerable embarrassment when justifying the reasons for fear, note that what raises terror out of all proportion to the volume of response and not logical in any way. And this may be exciting animal dog, or an element of nature lightning, or somewhere elevator.

Some of these fears did not significantly affect the lives of the injured especially if the chances of confrontation far, the fear of snakes, or the exciting possibility of avoiding, for example swimming. In the case of having a day of confrontation, might lead to some complexity in the lives of the injured and social process.

Some of these fears, for example, fear of animals or from outsiders, it may. Composed at an early age. The situation may disappear spontaneously and without treatment, but some, such as fear of storms or thunder and lightning and high places or narrow or closed and the plane ride, it may start late and continue indefinitely in the absence of receiving proper treatment.

One of the reasons for terrorism "learning". For example when the patient at an early age of bitter experience, the attacking dog brutal. This experience and the resulting horror of the child believed to be babyish that all dogs and vicious an aggressor, and therefore intentionally consistently avoided in future. In the same way generated phobia or fear of the dentist and a vision of blood and injecting medicines.

This may be learning "tradition" was watching the child and his mother is dismayed when watching spider consists had the impression that spiders serious panic when viewing quasi parent.
As a "genetic readiness" was also important because it may be a number of family members suffer from phobias and different colors.

Analysts psychologists believe that one of the reasons, "internal conflicts" involving suppressed desires and instincts that generate internal tension expressed fear foreigners. Therefore must be subject to the process of analysing the injured myself to uncover the nature of the conflict, and thus help the patient to find appropriate solutions to that conflict to end and thus get rid of the fear associated with it.

It may be one of the reasons the incident was harmful or violent nature "of sexually or physically" since the days of childhood. Often the reason to suppress the memory of that incident and hidden from human consciousness to remain forgotten. But the emotions associated with the incident revert to the individual to another without the knowledge of insults

In these circumstances resort to the method of treating psychological "recidivism timetable" for the unmasking of the incident and the vacuum of emotional shipped to the patient finds its fears.


2 / monolithic complex (Complex phobia)
This kind of monolithic composed of several overlapping concerns, unlike the "monolithic simple", which consists of fear to one thing and specific. This would be suffering more and more difficult to get rid of the problem. It is this kind of phobias:

Social phobias Social phobia
This kind of monolithic widespread and the performance of the injured in some social attitudes when the focus audience, especially strangers. The main fear that the other symptoms of concern Artjav and sweating, or act in a manner which humiliate and embarrass himself. To expect that a person intentionally to avoid these positions constantly. In the case of having face attitude has caused him so many psychological suffering.

Most of these positions "to speak in a public place." Even to think of it raises panic in the same person imagines himself to the gathering and everyone exposed in his face and is expected to see a trembling and Ptsbb him race, and withhold Itlosm words in a stray and information from his memory. Hence trying to get rid of the hard stance of fabricating pretexts. But if forced to talk, he would suffer cruel suffering might make it not think of repeating again.

One of those social attitudes also address the presidents and officials - eating in a restaurant - to participate in meetings or public concerts, talk to strangers, standing appointed theater, etc..

Some patients complain only of a shift in the position of a specific example to speak in a public place, but in return they find some people suffer from a shift in social attitudes are multiple and this is what is called the "generalized social phobias." A ratio to avoid all these positions together see them involving themselves and rarely participate in social events and separated themselves completely from social life and therefore entail the loss of their confidence in themselves and be considered low or image of themselves.

Fear of open spaces Agoraphobia
"Phobia arena"
Is the fear that haunt the person bout of fear or panic when outside the home alone in a public place, making it difficult for him to escape or they may act in a humiliating or embarrassing result of symptoms similar to those that occur with bouts of panic. By avoiding a single person to go out and moving safety in the home or forced to accompany the person to help and comfort in the event of any emergency.

One of these places, shopping places or assemble large, and the use of means of public transport, bus and train. Sometimes these places may have several of the degree to which affects the patient to stay permanently in the home not only to yesterday's absolutely necessary.



Source: the psychiatric clinics

إسم الكاتب تاريخ الإضافة التقييم / المقيمين زيارات المقالة
د . الأمين بخاري 03/09/2008 0 / 0 2077

 

الأكثر زيـارة           

 محمد أنور السادات Mohammad Anwar Sadat
الزيارات 9961 محمد أنور السادات Mohammad Anwar Sadat
 بدر شاكر السياب  Badr Shaker Al-Sayab
الزيارات 9029 بدر شاكر السياب Badr Shaker Al-Sayab
 القولون العصبي   Colon nervous
الزيارات 8539 القولون العصبي Colon nervous
 محمد بن موسى الخوارزمي   Mohamed Ben Moussa Khawarizmi
الزيارات 7655 محمد بن موسى الخوارزمي Mohamed Ben Moussa Khawarizmi
 الضغط النفسي والصبر Psychological pressure and patience
الزيارات 7087 الضغط النفسي والصبر Psychological pressure and patience

           الأكثر تصويتـا

 (( الـحب ))                 ((Love))
نتيجة التصويت 95 من 12 شخص (( الـحب )) ((Love))
 من يحدثنا عن الفقر لدينا..  Tell us about the poverty we have ..
نتيجة التصويت 81 من 22 شخص من يحدثنا عن الفقر لدينا.. Tell us about the poverty we have ..
 جيل فاشل !!  Gil failed!!
نتيجة التصويت 43 من 6 شخص جيل فاشل !! Gil failed!!
 تحذير من البيتزا..   Warning of pizza ..
نتيجة التصويت 39 من 8 شخص تحذير من البيتزا.. Warning of pizza ..
 الضغط النفسي والصبر Psychological pressure and patience
نتيجة التصويت 39 من 5 شخص الضغط النفسي والصبر Psychological pressure and patience

           الأكثر تصويتـا

 (( الـحب ))                 ((Love))
نتيجة التصويت 95 من 12 شخص (( الـحب )) ((Love))
 من يحدثنا عن الفقر لدينا..  Tell us about the poverty we have ..
نتيجة التصويت 81 من 22 شخص من يحدثنا عن الفقر لدينا.. Tell us about the poverty we have ..
 جيل فاشل !!  Gil failed!!
نتيجة التصويت 43 من 6 شخص جيل فاشل !! Gil failed!!
 تحذير من البيتزا..   Warning of pizza ..
نتيجة التصويت 39 من 8 شخص تحذير من البيتزا.. Warning of pizza ..
 الضغط النفسي والصبر Psychological pressure and patience
نتيجة التصويت 39 من 5 شخص الضغط النفسي والصبر Psychological pressure and patience

وزير | منتديات | ديوانية | منتدى | حواء | عالم حواء | دليل | صور | مطويات | دليل مواقع | اخبار | هكر | سيرفر | فلاشات | رفع الملفات | اسلام | سكربتات | ستايلات | تصميم | أزياء | شعر | مطبخ | نكت | ترجمة | الصحة | ستالايت | دروس | دراسات | حواء | تفسير الاحلام | جوال | بطاقات | العاب | برامج | مقالات | استضافة | مدونات | بحث | قصص | القرآن الكريم | هاكات | الأسرة المسلمة | احداثيات المناطق | مسجات | جافا | ابتسامات | الثقافة الجنسية | فلاشات | بروكسيات | ماسنجريات | مكتبة | اسهم | برمجة | دردشة | رياضة | قضايا | تصوير | بلوتوث | حماية | فيديو | التعليمية | الثقافية | sitemap 11 |

sitemap 10 sitemap1 sitemap2 sitemap3 sitemap4 sitemap5 sitemap6 sitemap7 sitemap8 sitemap9 sitemap12 sitemap13 sitemap14 sitemap15 sitemap16 sitemap17 sitemapgames sitemapspecial